نرخ ارز و طلا

    در حال بارگذاری ...

نظر سنجی

عملکرد سایت چگونه بوده است ؟

نتایج

Loading ... Loading ...
کد خبر : 16395 تاریخ انتشار: ۲۷ / ۰۵ / ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
Print This Post Print This Post ذخیره فایل ارسال به دوستان

بارگیری موفقیت‌آمیز نوزدهمین محموله نفت‌خام از پایانه فرآورشی کوروش  

  بارگیری موفقیت‌آمیز نوزدهمین محموله نفت‌خام از پایانه فرآورشی کوروش   به گزارش پایگاه خبری اهوازنو،با تلاش کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران، نوزدهمین محموله نفتی از میدان مشترک پارس جنوبی، توسط پایانه فراورشی کوروش به نفتکش «آرتاویل» و مقصد پالایشگاه بندرعباس با موفقیت بارگیری شد.  با بارگیری این محموله از لایه نفتی پارس جنوبی، […]

 

بارگیری موفقیت‌آمیز نوزدهمین محموله نفت‌خام از پایانه فرآورشی کوروش

 

به گزارش پایگاه خبری اهوازنو،با تلاش کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران، نوزدهمین محموله نفتی از میدان مشترک پارس جنوبی، توسط پایانه فراورشی کوروش به نفتکش «آرتاویل» و مقصد پالایشگاه بندرعباس با موفقیت بارگیری شد.

 با بارگیری این محموله از لایه نفتی پارس جنوبی، تولید تجمعی و صادرات نفت این میدان مشترک از مرز ۹.۳میلیون بشکه عبور کرد.

عملیات بارگیری این محموله ۳۲۰ هزار بشکه‌ای روز سه‌شنبه ۲۳ مردادماه توسط پایانه شناور فراورشی (FPSO) کوروش آغاز شد و روز چهارشنبه ۲۴ مردادماه به پایان رسید.

این بارگیری نخستین عملیات پس از آسیبدیدگی جزیی پایانه شناور فرآورشی کوروش که ۲۳ تیرماه بر اثر برخورد نفتکش SOL دچار خسارت‌هایی جزیی شده بود، است.

خوشبختانه در این مدت همزمان با عملیات تعمیر خسارت‌های جزیی پایانه شناور فراورشی کوروش، تولید از این لایه نفتی همچنان ادامه داشته و حتی برای لحظه‌ای نیز متوقف نشده و طبق روال ادامه داشته است.

گفتنی است، مسئولیت راهبری طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، همچنین عملیات بارگیری و صادرات نفت از این لایه نفتی مشترک بر عهده این شرکت قرار دارد.

 

تعمیر و راه‌اندازی پایانه شناور فرآورشی کوروش با همت کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران

پس از ۲۲ روز تلاش شبانه‌روزی کارکنان سختکوش شرکت نفت فلات قاره ایران، عملیات تعمیر و راه‌اندازی دوباره پایانه شناور فرآورشی (FPSO) کوروش که در هنگام بارگیری نفت‌خام به دلیل شرایط دریا دچار سانحه و آسیب‌ شده بود با موفقیت به پایان رسید.

در اين عمليات بيش از ۳۰۰ تن بار در مسافت‌هاي بسيار طولاني و در چندين مرحله جابجا شد كه در نوع خود بي‌نظير است.

در پي بروز اين سانحه و سقوط شيلنگ‌ها Hose String به بستر دريا در عمق ۶۷ متري و خطر كشيده شدن و برخورد آن با انبوه لوله‌هاي گاز فشار قوي ميدان پارس جنوبي، با دستور مديريت امور توليد شركت نفت فلات قاره ایران و هماهنگي ریيس منطقه لاوان، واحد تعميرات زير آب به سرعت به محل اعزام و هدايت و اجراي عمليات بازيابي، ترميم و نصب مجدد را با محوريت منطقه لاوان بر عهده گرفت.

اين عمليات بزرگ و منحصربه‌فرد شامل استرينگ از عمق ۶۷ متري و جمع‌آوري و جداسازي آن بر روي عرشه شناورTSCSAAM در شرايط بسيار بد و خطرناك جوي (سرعت باد ۳۰ گره دريايي و ارتفاع موج بيش از ۸ فوت) از ساعت ۷ صبح روز دوشنبه ۲۵ تير آغاز شد استرينگ بازيابي شده بلافاصله جهت اقدامات بعدي به منطقه لاوان فرستاده شد.

پس از بازرسي و هايدروتست شيلنگ‌ها توسط بازرسي فني مشخص شد تعدادي از آنها دچار صدمه جدي شده‌اند و قابل استفاده دوباره نيستند، بنابراین هماهنگي لازم برای استفاده از شيلنگ‌هاي موجود در مناطق بهرگان و كيش صورت پذيرفت و به دنبال آن ۳۹ قطعه شيلنگ از اين مناطق به لاوان انتقال داده شد.

برنامه‌ريزي براي تنظيم چيدمان جديد شيلنگ‌ها (HoseString Arrangement) با در نظر گرفتن وضعيت و مشخصات فني خاص ۷۰ رشته شيلنگ موجود توسط واحد تعميرات زير آب انجام پذيرفت و عمليات مونتاژ و سرهم كردن استرينگ و شيرآلات مربوطه به اجرا درآمد و در نهايت استرينگ ساخته شده به طول ۳۵۰ متر پس از آزمايش نشت در روز جمعه ۱۲ مرداد از منطقه لاوان به سمت FPSO در پارس جنوبي يدك و در روز شنبه ۱۳ مرداد در محل اوليه نصب شد.

اين پروژه بسيار مهم و استراتژيك با راهبري مديريت بحران توسط مدير امور توليد و همكاري و تلاش صميمانه مناطق عملياتي لاوان، كيش، بهرگان و سيري در تامين نفرات و تجهيزات مورد نياز و زحمات بي‌دريغ واحد تعميرات زير آب و ديگر واحدهاي دست‌اندركار در منطقه لاوان مانند تعميرات و نوسازي، تعميرات و بازسازي دريايي، بازرسي فني، عمليات دريايي، تداركات و امور كالا، همچنين تلاش كاركنان زحمتكش پايانهFPSO  به شايستگي و سرافرازي به پایان رسيد و برگ زرين ديگري را در تاريخ شركت نفت فلات قاره بر جاي گذاشت.

گفتنی است، در نخستین ساعات بامداد روز شنبه ۲۳ تیرماه حادثه برخورد تانكر SOL با پايانه شناور FPSOCYRUS در ميدان پارس جنوبي منجر به شكستن و جدا شدن رشته شيلنگ بارگيري به طول ۳۶۰ متر متشكل از ۳۱ قطعه شيلنگ ۲۰ اينچ هر يك به وزن ۴ تن و شيرآلات مربوطه، از بالاي فلنج منيفولد پايانه شد و در نهايت به توقف صادرات از اين پايانه انجاميد.

ارسال دیدگاه

logo-samandehi