نظر سنجی

عملکرد سایت چگونه بوده است ؟

نتایج

Loading ... Loading ...
کد خبر : 19129 تاریخ انتشار: ۰۵ / ۰۶ / ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
Print This Post Print This Post ذخیره فایل ارسال به دوستان

از دریافت مجوز جذب ۷۲ هزار نیروی انسانی تا برچیدن مدارس گلی

روری بر چند دستاورد دولت در آموزش و پرورش نمی‌توان درباره عملکرد دستگاه های مختلف کشور در آخرین سال دولت تدبیر و امید سخن گفت، اما روزهای سختِ رفته و سایه سنگین حضور ویروس کرونا در برنامه ریزی های آتی را نادیده گرفت. وزارت آموزش و پرورش در کنار تلاش برای مدیریت جریان آموزش در […]

روری بر چند دستاورد دولت در آموزش و پرورش

نمی‌توان درباره عملکرد دستگاه های مختلف کشور در آخرین سال دولت تدبیر و امید سخن گفت، اما روزهای سختِ رفته و سایه سنگین حضور ویروس کرونا در برنامه ریزی های آتی را نادیده گرفت. وزارت آموزش و پرورش در کنار تلاش برای مدیریت جریان آموزش در دوران تعطیلی مدارس به علت کرونا، برنامه های دیگری را در زمینه های مختلف به اجرا درآورده است و اکنون بر بازگشایی مدارس از پانزدهم شهریورماه با سناریوهای از پیش تعیین شده، متمرکز است.

به گزارش پایگاه خبری اهواز نو ؛ علاوه بر راهبری و مدیریت طرح هایی چون مدرسه تلویزیونی، راه اندازی شبکه شاد، برگزاری حضوری امتحانات پایه های نهم و دوازدهم در راستای تداوم جریان آموزش از اسفندماه گذشته تا کنون، اجرای رتبه بندی فرهنگیان و برخی تغییرات حقوقی آنها و … از جمله خبرسازترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش طی چندماه گذشته بوده است.
افزایش ۶۵ درصدی حقوق فرهنگیان
طبق آخرین اظهارات وزیر آموزش و پرورش، مبنی بر آنکه «مجموعه تلاش های صورت گرفته در دوره های قبل، در دوره بنده به ثمر نشست و بر اساس آیین نامه، رتبه بندی معلمان در رسته شاغلین رسمی متناسب با صلاحیت های عمومی، حرفه ای و اختصاصی در رتبه های یک تا پنج انجام شد و معلمان برحسب هر رتبه از مزایایی بهره مند شدند»، رتبه بندی از مهر ۹۸ اجرایی شد، اما آخر همان سال فصل دهم قانون مدیریت خدمات که اجازه رشد ۵۰ درصدی امتیازات را می داد برای اجرا ابلاغ شد و بخش اداری که از این ظرفیت استفاده نکرده بودند نیز مشمول شدند. چون قبلا رتبه بندی از همین ظرفیت فصل دهم برای کادر آموزشی اجرا شده بود، شاغلین آموزشی هم از مزایایی بهره مند و مجددا همه در یک نقطه مشترکی از این قانون بهره مند شدند.
به گفته حاجی میرزایی یک فوق العاده تخصصی نیز برای شاغلان اداری در مابقی دستگاه ها پرداخت می شد اما پرسنل آموزش و پرورش شامل آن نبودند که از خرداد ۹۹ اعمال شد و در احکام نشست. مجموعه اتفاقاتی که از مهر ۹۸ تا خرداد ۹۹ در حقوق فرهنگیان رخ داد بیش از ۶۵ درصد افزایش حقوق را به همراه داشت.
تلاشها برای تامین مسکن
تبدیل وضعیت حق التدریسی ها و نهضتی ها
عقد تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن فرهنگیان نیز از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری است که بر اساس آن در فاز اول ۷۵ هزار فرهنگی از مزایای آن بهره مند می شوند.
همچنین دریافت ۴۷ هزار مجوز استخدامی و ۲۵ هزار مجوز تبدیل وضعیت حق التدریس ها و آموزش دهنده و آموزشیاران نهضت و مربیان پیش دبستانی نیز در سال جاری نیز از جمله پیگیری های صورت گرفته در راستای رفع گوشه ای از نیاز های آموزش و پرورش به نیروی انسانی است.
در کنار موارد مذکور، طرح مهم برچیده شدن مدارس خشت و گلی، کمک رسانی براس ساخت و تعمیر مدارس در مناطق سیل زده و زلزله زده، رشد خوب اعتبارات نوسازی مدارس، جمع آوری بخاری های نفتی در مناطقی که گازکشی شده اند و همچنین آغاز اجرای طرح آجر به آجر در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور عملیاتی شده است.
در ادامه اشاره ای گذرا و تیتروار به برخی از اقدامات مهم سازمان ها و معاونت های زیرمجموعه این وزارتخانه خواهیم داشت:
سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی
– تصویب قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی   (۱۳۹۵/۹/۱۴) و تصویب چند آیین نامه مربوط در راستای تسهیل مشارکت بخش غیردولتی
– راه اندازی صندوق حمایت ازمدارس غیردولتی پس ازقریب ۲۰سال
– پوشش تحصیلی یک میلیون و ۸۰ هزار نوآموز پیش دبستانی در مراکز پیش‌دبستانی غیردولتی درسراسر کشور
– الکترونیکی سازی فرآیند مجوز تاسیس مدارس ومراکزغیردولتی (۱۳سامانه اصلی) در قالب اپ اندرویدی و تحت وب با عنوان سامانه اطلاع رسانی مردمی (سام) امکان دسترسی مردم به میزان دقیق شهریه و… و.
– صدور ۲۵۰ هزار آی دی کارت صلاحیت حرفه ای معلمان مدارس غیردولتی دوره ابتدایی
سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور
الف-توسعه مراکز غیردولتی آموزش و توان بخشی دانش آموزان مشکلات و یژه یادگیری
مشکلات ویژه یادگیری از جمله مشکلات اساسی و شایع در بین دانش آموزان دوره ابتدایی است که عدم شناسایی و تشخیص صحیح و غفلت از ارائه خدمات مناسب و به هنگام می تواند آسیب جبران ناپذیری را در زندگی حال و آینده این دانش آموزان وارد کند.
در حال حاضر ارائه خدمات آموزشی و مداخله ای مورد نیاز این گروه از دانش آموزان توسط مراکز آموزشی و توان بخشی دولتی و غیر دولتی مشکلات ویژه یادگیری صورت می پذیرد.
سازمان با توجه به اهمیت موضوع هرساله تلاش می کند با توسعه کمی مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری گام های موثری در جهت افزایش کیفیت آموزش بردارد.

ب:  سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان
سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان از سال ۱۳۷۲ تا کنون هر سال از خرداد ماه لغایت شهریور ماه در پایگاه های سنجش سراسر کشور با همکاری وزارت بهداشت اجرا می شود و تلاش می کند تعداد دانش آموزان لازم التعلیم بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.
برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی بدو ورود به دبستان ۹۷.۶ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان را در سال ۱۳۹۸ تحت پوشش قرارداده است. که نسبت به سال ۱۳۹۲، ۵.۶ درصد رشد داشته است.
به منظور تشخیص زودهنگام و انجام مداخلات به هنگام از سال ۱۳۹۶ سنجش نوآموزان پیش دبستانی آغاز شده است و در سال ۱۳۹۸ پوشش نوآموزان پیش دبستان ارزیابی شده ۵۰ درصد بوده است.
ج: ارائه خدمات حمایتی
به منظور ارتقا کیفیت آموزش و توان بخشی از سال ۱۳۹۴ برنامه خدمات حمایتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه آغاز شد که در این برنامه در ۱۶ قلم هزینه خدمات درمانی و تجهیزات توان بخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه طبق تعرفه تعیین شده ارائه می شود.

د: توسعه پوشش تحصیلی دانش آموزان با نیازهای ویژه
به منظور برخورداری دانش آموزان استثنایی از امکانات ویژه آموزشی، تعمیم عدالت آموزشی و تساوی حقوق کودکان استثنایی، یکی از محورهای اساسی سازمان، افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی است.

معاونت تربیت بدنی وسلامت
– کاهش شاخص پوسیدگی دندان دانش آموزان ۱۲ ساله از  ۲.۰۹  به  ۱.۸۴  بر اساس پژوهش پیمایشی سال ۱۳۹۵
– افزایش ساعت درس تربیت بدنی وسلامت در برنامه درس ملی نظیر افزایش سه ساعت در س تربیت بدنی، دو ساعت درس انسان و محیط زیست در کلاس یازدهم، درج دو ساعت درس بهداشت و سلامت در کلاس دوازدهم، دو ساعت درس مدیریت خانواده در برنامه درسی دوره متوسطه دوم  و  درج دو واحد درسی بهداشت و سلامت در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان برای تمام رشته های تحصیلی در راستای کمک به تحقق ماموریت های حوزه تربیت بدنی و سلامت
– کمک به احداث ۱۴۲ زمین چمن مصنوعی در مدارس در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ ، کمک به احداث ۳۸۰ کلاس درس تربیت بدنی در مدارس، درج اعتبار ۱۰۰۰ زمین چمن مصنوعی مدارس در اعتبارات مربوط به مدارس جدیدالاحداث افتتاح ۲۵۰ سالن ورزشی و ۲۰ استخردرسال های  ۹۸ و۹۹ توسط سازمان نوسازی
– تهیه و تدوین نرم ملی آمادگی جسمانی دانش آموزان کشور به تفکیک سن، جنس و استان به عنوان ابزار ارزشیابی درس تربیت بدنی و وضعیت آمادگی جسمانی نسل ایرانی
– اصلاح هرم نیروی انسانی معاونت به نحوی که در مقایسه با سایر حوزه ها و سازمان های ستادی، معاونت تربیت بدنی و سلامت از جوان ترین و بالاترین سطح تحصیلات نیروی انسانی برخوردار است.
– آموزش روش تدریس درس تربیت بدنی ۱۳۲ هزار آموزگار پایه مدارس برای افزایش فعالیت های حرکتی دانش آموزان مدارس ابتدایی با اولویت مدارس ابتدایی دخترانه
معاونت پرورشی و فرهنگی
– طراحی و اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) در مدارس کشور در دو سطح اجرایی ۶۵۸۷ مدرسه به صورت کامل و تمامی مدارس به صورت نشانگان محور و اورژانسی
– راه اندازی و احیای ۷۵۰ مرکز دارالقرآن الکریم در سراسر کشور (هر منطقه یک مرکز دارالقران الکریم) و اجرای طرح مبین؛ آموزش مدیران مدارس به شیوه های جذب دانش آموزان به نماز و طرح مصباح الهدی(امام شناسی) در بین تمامی دوره های تحصیلی
– توسعه فعالیت های فرهنگی، هنری؛ برگزاری و طراحی جشنواره های متعدد برای جریان سازی فرهنگی از قبیل؛ مهتاب در نور (عفاف و حجاب)، حمایت از کالای ایرانی، علوی، فردا، دانایی توانایی، علمدار(سردار شهید حاج قاسم سلیمانی)، غدیر، آینه زمان و… برگزاری رزمایش کمک مؤمنانه و سیل مهربانی همکلاسی برای توسعه و ترویج فرهنگ تعاون، احسان و نیکوکاری و توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با برگزاری ۴۰ هزار یادواره، ۴۰ هزار مدرسه و ۴۰ هزار شهید شاخص و برگزاری اردوهای راهیان نور و شمیم نور نیز از این جمله هستند.
معاونت حقوقی و امور مجلس
– اخذ سند و تثبیت مالکیت دولت تدبیر و امید بر بیش از ۱۵ هزار ملک در اختیار وزارت آموزش و پرورش
– انجام بیش از ۱۰۰ هزار مورد مشاوره و حمایت قضایی معلمین کشور سالانه با میانگین ۲۰ هزار نفر
– تعامل و گفت و گوی سازنده و هم‌افزایی مثبت میان آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی در جهت ارتقای کیفیت آموزشی و تصویر طرح‌ها و لوایح مورد نیاز از جمله قانون مدارس غیردولتی، تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون استخدام معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، نظام رتبه‌بندی معلمان، قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی و اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و غیره
معاونت آموزش ابتدایی
– رشد شاخص پوشش پیش‌دبستانی از ۳۸ درصد به بالای ۷۴ درصد
– افزایش پوشش تحصیلی دوره ابتدایی از ۹۷.۸۷  به ۹۸.۶ درصد
– افزایش تعداد بازماندگان جذب شده در دوره ابتدایی از ۱۴۷۶۷ به  ۳۶۴۴۴
– رشد ۱۱ درصدی مدارس شبانه روزی عشایری
-ارائه آموزش و خدمات مداخله ای مناسب  به تمامی نو آموزان دیر آموز شناسایی شده، در کلاس های عادی پیش دبستانی سراسر کشور
– اجرای دوره پیش دبستانی رایگان دولتی و پوشش حداکثری نوآموزان مناطق عشایری دو زبانه روستایی و دارای بالاترین ضریب محرومیت در کشور افزایش استان های تحت پوشش آموزش و پرورش عشایری از ۲۳ استان به  ۲۸ استان
مرکز سنجش  و پایش کیفیت آموزش
– ارتقای امنیت امتحانات نهایی و مقابله با افشای سوالات با استفاده از فناوری الکترونیک در فرایندهای برگزاری امتحانات و آزمون ها
– طراحی و صدور گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه با تضمین امنیت لازم و پیشگیری از سوء استفاده و جعل مدارک تحصیلی
– برگزاری امتحانات نهایی حضوری برای تمام دانش آموزان پایه دوازدهم سراسر کشور با رعایت شیوه نامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شرایط خاص ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ و جلب رضایت و آرامش خاطر دانش آموزان و اولیای ایشان در شرایط مذکور
مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان
– کسب ۷۴۰ مدال المپیادهای علمی جهانی( ۱۸۵ طلا  ۳۶۰  نقره  ۱۹۵  برنز) از بدو ورود ایران به رقابت های جهانی تا کنون
* از سال ۱۳۹۲ تا کنون ۲۱۷ مدال جهانی کسب شده که شامل ۶۳ طلا  ۱۰۸ نقره  ۴۶ برنز بوده است.
* از بدو ورود ایران به رقابتهای المپیاد علمی تا سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳) تعداد۵۲۳ مدال جهانی کسب شده شامل ۱۲۲ طلا  ۲۵۲ نقره  ۱۴۹ برنز بوده است.
–  میزبانی و برگزاری دو المپیاد جهانی کامپیوتر در سال ۱۳۹۶ و المپیاد جهانی زیست شناسی در سال ۱۳۹۷
– راه اندازی سمپاد مهارتی در سال ۱۳۹۸ به منظور هدایت دانش‌آموزان دارای استعداد برتر به سوی مهارت‌های مورد نیاز حال و آینده کشور
– توسعه المپیادهای علمی با انعقاد تفاهم نامه و ارتباط با سازمان ها و نهادهای مرتبط در راستای کیفیت بخشی و مشارکت در اجرا و ارتباط دانش پژوه بعد از فرایند المپیاد با دستگاه مربوطه (۴ مورد)، از ۷ المپیاد در سال ۹۲ به ۱۱ المپیاد در سال ۱۳۹۹
– توسعه کاپ های سمپاد(کارسوق ها) از چهار رشته در سال ۹۴ به شش رشته و ارتباط با سازمان ها و نهادهای مرتبط در راستای کیفیت بخشی و مشارکت در اجرا
– راه اندازی سامانه آموزش مجازی مدارس سمپاد(esampad) در سال ۱۳۹۸ جهت تولید محتواهای الکترونیک در راستای عدالت آموزشی
– اجرای فرایند محور برنامه شهاب بر اساس طرح توسعه مورد توافق با بنیاد ملی نخبگان از سال ۱۳۹۳ در یک منطقه و گسترش آن به کل کشور تا سال ۱۳۹۸
-آموزش مهارت های زندگی ویژه دانش آموزان و اولیای مدارس سمپاد
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
-بستر سازی اجرای کامل برنامه درسی ملی و تدوین برنامه های زیر نظام برنامه درسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درسال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹
– تولید اهداف دوره های تحصیلی و تصویب آن در شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۴ و بازنگری آن در سال ۱۳۹۸ و ابلاغ مجدد آن به استان ها در سال ۱۳۹۹
– تولید و اعتباربخشی راهنمای برنامه درسی یازده حوزه های تربیت و یادگیری و طراحی برنامه های درسی رشته های فنی و حرفه ای با رویکرد شایستگی محور با نظام ارزشیابی مبتنی بر شایستگی
– بازنگری و تدوین جدول عناوین دروس و زمان آموزش در دوره متوسطه شاخه های نظری و فنی و حرفه ای و کاردانش در سال ۱۳۹۳ و تصویب آن در شورای عالی آموش و پرورش
– اجرای ساختار جدید دوره های تحصیلی و همسو سازی بسته های یادگیری (کتاب درسی، راهنمای معلم، کتاب کار، همراه هنرجو، فیلم و نرم افزار) با برنامه درسی ملی در پایه های سوم، چهارم، پنجم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم شاخه نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش با رویکرد تحولی و تقویت جلوه های فرهنگ و تمدن ایران و اسلام در بسته های یادگیری
– توجه به رویکرد چند تالیفی در تولید محتوای آموزشی و تربیتی و توجه به تفاوت ها و نیازهای جنسیتی دختران و پسران و تولید بسته های یادگیری نوظهور از جمله کار و فناوری، تفکر و سبک زندگی، مطالعات فرهنگی، سلامت و بهداشت، کارگاه نوآوری و کارآفرینی، اخلاق حرفه ای، مدیریت و سلوک خانواده در دوره متوسطه  ویژه پسران و دختران و …
– آموزش مدرسان کشوری و معلمان به صورت حضوری و الکترونیکی در سطح گسترده
-تغییر رویکرد دانش آموزان، معلمان و والدین از ارزشیابی کمی (وابسته به نمره) به ارزشیابی کیفی از طریق تحول در برنامه های درسی و سایر تولیدات سازمان
– تمرکز زدایی و واگذاری بخشی از وظایف سازمان به استان ها از طریق اجرای برنامه اعتباربخشی و ارزشیابی برنامه های درسی، اجرای جشنواره های استانی فیلم رشد، تولید محتوای الکترونیکی، اجرای برنامه ویژه مدرسه (بوم) و واگذاری بخشی از برنامه ریزی درسی به استان ها، مناطق و مدرسه و ابلاغ اعتبار اجرای برنامه ها به استان های کشور
– تعامل با سازمانهای بین المللی با اجرای پروژه های تیمز و پرلز(تیمز ۲۰۱۵، پرلز۲۰۱۶، تیمز۲۰۱۹ وپرلز۲۰۲۱)
– انجام مطالعات و پژوهش های کاربردی و توسعه ای در حوزه تعلیم و تربیت و استفاده از نتایج آن در اخذ تصمیمات مدیریتی و  برنامه ریزی های درسی و برگزاری هر سالانه هفته پژوهش و معرفی پژوهشگران برگزیده و معلمان و دانش آموزان پژوهنده
– ساماندهی منابع و رسانه های آموزشی مکتوب و غیرمکتوب با تدوین استانداردهای تولید کتاب های و تجهیزات آموزشی و برگزاری جشنواره ساماندهی کتاب های آموزشی و شناسایی و تقدیر و حمایت ناشران موفق و معرفی آثار مناسب به تفکیک دوره در قالب کتابنامه و فهرستگان به واحدهای آموزشی
– توسعه کمی و کیفی مجلات رشد دانش آموزی و معلمان
– مرمت و بازسازی بخشی از مدرسه تاریخی دارالفنون و ایجاد گنجینه اسناد تاریخ تعلیم و تربیت ایران
– همکاری در تدوین و تصویب برنامه های شش زیرنظام سند تحول بنیادین به خصوص زیرنظام پژوهش و ارزشیابی و زیرنظام برنامه درسی
– نظارت بر چاپ و توزیع بیش از ۱۴۰ میلیون جلد کتاب درسی در ساختار جدید آموزشی به طور سالانه
– توزیع الکترونیکی کتاب های درسی برای اولین بار در کشور
– استقرار نظام جامع مدیریت در سازمان و بهبود بهره وری با اجرای بودجه ریزی بر مبنای عملکرد و دریافت سه جایزه اول بلوغ بودجه ریزی از کنفرانس بین المللی بودجه ریزی عملیاتی
– تهیه محتوای دوره آموزشی تامین مدرس ویژه مناطق دوزبانه و تولید کتاب راهنمای معلم کلاس های چند پایه نیز از جمله اقدامات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بود که بدان اشاره شد.

ارسال دیدگاه

logo-samandehi